divendres, 25 de juny del 2010

'POR AMOR A JUDIT', de MEIR SHALEV


Va ser per casualitat que vaig comprar aquesta novel·la perquè pel títol no m'hagués cridat l'atenció. Però va quedar damunt d'una pila, a la parada de llibres de la Protectora de Mataró i vaig tenir la impressió que l'havia d'agafar.

Sort que ho vaig fer. M'ha servit per descobrir un dels autors més destacats d'Israel i per gaudir d'una genial novel·la. Una història que és a la vegada tot un univers de petites històries i de personatges insòlits. El relat entre intimista i mític d'un poble de Galilea explicat pel fill de qui dóna nom a la novel·la.

Explicat de manera àgil, amb molt d'humor i amb una forta intenció poètica, el relat és la crònica de les vides de qui formen l'entorn on neix i creix el narrador. Una història que ens fa pensar en García Márquez, salvant les diferències, incorporant el gust per les narracions bíbliques i els contes i les tradicions del floclore jueu.

El narrador evoca la seva infantesa a un poble de la vall de Jezreel, però també els fets ocorreguts molt abans del seu naixement, l'arribada de la seva mare Judit, el seu passat, el seu misteri i tot el que va provocar al seu voltant. Però no són només els fets, la cronologia és l'excusa per ordenar els esdeveniments que donen pas a una sèrie de moments plens de màgia, de somnis, de secrets, d'anhels...

Pel que fa al títol, he descobert al blog Pensando Israel que en l'original és "uns quants dies" que fa al·lusió a una frase del Gènesi en la que s'explica la història de Jacob qui volia casar-se amb Raquel i que diu "Jacob, doncs, per aconseguir Raquel, va treballar durant set anys, que li semblaren uns quants dies, de tant que l'estimava". La traductora al castellà s'inspira en la darrera frase (de tant que l'estimava) que és més clara per a la gent que no coneix la Biblia a fons.

5 comentaris:

  1. Mira, l'altre dia vaig estar a punt de comprar-me'l, després del teu comentari ho faré tan aviat com podré. Fa molt bona pinta. Gràcies!

    ResponElimina
  2. M'alegra haver-te pogut ajudar una mica i espero que t'agradi tant com a mi. Salutacions, David.

    ResponElimina
  3. Uf! A veure si és veritat que el troba, aquest llibre. Ahir el vaig demanar al meu llibrater de Mallorca, en Faust, i em va dir que l'havia tingut ja feia molt de temp, però ara no. Tampoc ha vingut l'"Inici del capvespre".
    Has tingut molta sort de trobar un bon llibre en els Encants de l' SPAM de Mataró, sobretot si està exhaurit.

    ResponElimina
  4. Rosa Isabel, no em sorprèn el que dius. Quan jo era a la llibreria era el pa de cada dia demanar llibres que eren descatalogats o exhaurïts, és que la vida del llibre es tan tan efímera!!!

    Però jo te'ls puc deixar, avisa'm quan siguis a Cabrera i te'ls passo. Sempre dic que els llibres no es deixen però confio en tu perquè sé que els valores.

    ResponElimina