“Setze bocins de porcellana blanca de
mides i formes diferents i un tub de pega «d’aquella que ho enganxa tot».”
Amb aquesta frase s'inicia el primer capítol de Desig de xocolata, una clara al·lusió als trencaclosques que
evidencia el paral·lelisme entre aquest joc i l'estructura de la novel·la.
Perquè el relat sencer no és altra cosa que un exercici consistent a recompondre,
fragment a fragment, el recorregut d'un objecte al llarg dels anys.
Care Santos. Foto: La Vanguardia. |
Com si es tractés d'una projecció en retrospectiva l'autora, Care Santos, ens descriu alhora
el final i el principi. Comença mostrant una primera escena de reconstrucció de
l'objecte fragmentat per, tot seguit, iniciar un pla que retrocedeix,
rebobinant les seqüències fins situar-nos en l'origen de l'acció.
Però aquest recular en el temps no és exactament lineal. La primera part de
la novel·la recupera la història dels últims propietaris a través de parèntesi
temporals en què s'alterna el present amb els anys previs a les Olimpíades. La
segona s'inicia a la fi del segle XIX per, de seguida, fer irrompre un
flashback que retarda el rellotge més de quatre dècades. A la tercera part, que
se situa al segle XVIII, és quan els fets se succeeixen d'una manera més
cronològica excepte en el final, quan apareix l'últim flashback en una escena
que és, de fet, el començament de la gran aventura de l’objecte protagonista.
Decoració per a la presentació de 'Desig de xocolata' a Pastisseries Falgueras. |
Tots aquests relats, a part del vincle comú de la xocolatera i, per
extensió, del món de la xocolata -que s'imagina, s'olora i, fent honor al
títol, es desitja-, tenen també com a punts en comú la ciutat de Barcelona i l’òpera.
Les referències a llocs i personatges de la capital catalana són tan freqüents
com les cites i metàfores operístiques. Això contribueix a enriquir el text, ja
prou lluït gràcies a la combinació de recursos narratius que exhibeix l'autora
en les tres parts de la història. A la primera hi trobem un narrador
omniscient, en la següent la narració en segona persona, i en la tercera la
narrativa epistolar. Veus molt dispars per accentuar el fet que expliquen vides
del tot diferents. Unes vivències esvaïdes en el temps, però que han deixat la
seva empremta en la vella xocolatera.
Desig de xocolata és un viatge a tres èpoques històriques en les que s’ubiquen
tres relats molt diferents protagonitzats per personatges intensos i molt, molt
vitals. Una novel·la coral hàbilment executada per una autora acostumada a
reviure persones reals i a fer de carn i ossos les fictícies. I en aquesta
aventura temporal totes elles, verídiques i imaginades, actuen mogudes per la
mateixa passió encarnada en el seu ardent desig de xocolata.
ya he visto tu reseña en foroesther. es cuestión de tiempo que lea esta novela porque me gusta mucho care santos, aunque por ahora la he conocido en su registro más juvenil.
ResponEliminabesos, silvia!
Pues vas a disfrutar mucho con sus novelas. También te recomiendo 'Habitaciones Cerradas' de la que van a hacer una miniserie protagonizada por Adriana Ugarte. Petonets, Chema.
ResponEliminaAquesta és una preciosa novel·la que em va enganxar des del primer moment i que la recomano a tots aquells a qui els hi agradin les novel·les històriques però també als qui disfrutin llegint sobre el dia a dia i les relacions personals de personatges fictícis.
ResponEliminaPer cert, si us agrada aquesta autora no deixeu de llegir els seus altres llibres com "El anillo de Irina" o "L'aire que respires".
Fa uns mesos jo també vaig comentar i opinar sobre aquesta novel·la al meu bloc: https://unmonliterari.wordpress.com/2015/04/01/la-recomanacio-de-la-setmana-desig-de-xocolata/
Moltes gràcies pel teu comentari, Unmonliterari. 'El anillo de Irinina' no l'he llegit, però 'L'aire que respires' sí i em va agradar, tot i que no tant com 'Habitaciones cerradas' o 'La muerte de Venus'. Enhorabona pel teu bloc, he fet un cop d'ull i em sembla molt interessant.
Elimina